You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Femern Bælt-Tunnelen

Projekt data

Sted: Rødbyhavn, Danmark

Efter den planlagte færdiggørelse i 2029 vil Femern Bælt-tunnelen forbinde Danmark og Tyskland inden for både vej- og jernbanetransport. Med en rejsetid på kun syv minutter med tog og ti minutter i bil skaber dette byggeprojekt en hurtig forbindelse mellem Skandinavien og Centraleuropa.

Sænketunnelen har en samlet bredde på 42 m og består af fem tunnelrør. To af disse rør er tosporede og beregnet til motorkøretøjstrafik, to er enkeltsporede og beregnet til jernbanetrafik, og et rør er en service- og flugtvej. PERI har leveret forskallingen til produktionen af de 79 standard tunnelelementer med en længde på 217 m og en vægt på 73.000 t.

Udfordringer

Udviklingsprocessen har været undervejs i mange år, og allerede i 2010 blev PERI kontaktet af Femern A/S med henblik på at komme med ideer og forslag til optimeringer på forskallingsprocessen fra Øresundstunnelen, som PERI var leverandør på tilbage i 90’erne.

De to projekter minder om hinanden, fordi der også på Øresundstunnellen blev etableret en sænketunnel, som på daværende tidspunkt volumenmæssigt var en af de største i verden. I perioden fra 2015 frem til Femern-projektets start har PERI og FLC, der står for at bygge Femern-forbindelsen, arbejdet sammen om at optimere forskallingsløsningen.

Kunde

Femern Link Contractors (FLC)

Femern Link Contractors (FLC) består af VINCI Constructions Grands Projets (Frankrig), Aarsleff (Danmark), Max Bögl Stiftung & CO KG (Tyskland), BAM Infra B.V (Holland), BAM International B.V (Holland), Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland), Solétanche-Bachy International S.A.S (Frankrig), CFE SA (Belgien), Dredging International NV (Belgien).

Kundefordele

PERI´s tidligere erfaring med lignende projekter, i særdeleshed fra byggeriet af Øresundstunnelen imellem Sverige og Danmark i slutningen af 1990’erne.

- Femern Bælt-tunnelen minder på mange måder om byggeriet af Øresundstunnelen. Dog er der to væsentlige forskelle; omfanget af Femern projektet er cirka 3 gange så stort, og pga. løbende tekniske optimeringer frem til projekt start, har vi formået at optimere forskallingstiderne.

PERI løsning

Den skræddersyede PERI forskallingsløsning blev fremstillet på PERI-fabrikken i Weißenhorn, Tyskland, i Polen og i Italien.

Løsningen består af mere end 11.000 tons forskallingsmateriel, som er blevet leveret til byggepladsen af tolv skibe og mere end 275 lastbiler. For at kunne overholde de angivne deadlines blev der udviklet et sofistikeret logistikkoncept.

For at imødekomme kundens ønsker, besluttede PERI's ingeniører at anvende en trinvis lanceringsmetode af ni ca. 24 m lange betonsegmenter. Denne løsning, danner grundlag for monolitisk støbning, som reducerer risikoen for vandindtrængning. Desuden er et tunnelsegment støbt uden ankre i ydervæggene.

Standardtunnelelementerne produceres på tunnelfabrikken i Rødbyhavn på fem separate produktionslinjer fordelt på 3 produktionshaller, der er bygget specielt til projektet og kombineret med en arbejdshavn. Hvert af de i alt 79 standardelementer består af ni betonsegmenter med en bredde på 45 m og en højde på 9 m. Der bruges ca. 3.000 m3 beton pr. segment, hvilket giver en vægt på mere end 8.000 t pr. segment.

Efter støbeprocessen forsynes elementerne med skotter i begge ender og forsegles. Bassinet, hvor elementerne ligger, oversvømmes herefter med vand. Den tætte forsegling gør, at elementerne flyder og kan transporteres til positionen i Femern Bælt, hvor de nedsænkes i tunnelrenden og samles.

Udover specialløsningerne, leveres også standardløsninger, bl.a. til etablering af produktionsfaciliteterne, der er opført i Rødbyhavn. Her anvendes MAXIMO og DUO forskalling  Derudover PERI UP-stilladsløsninger der giver sikker adgang til byggearbejdet på byggepladsen, og PROKIT faldsikringsmateriel.